K A W A N

Friday, November 12, 2010

Hari ini Hari Jumaat (12/11/10)

Salam, Selamat Pagi semua...

Pagi Jumaat saya hari ini dimulakan dengan hujan renyai-renyai sewaktu saya dalam perjalanan ke hentian bas untuk menaiki bas. Akibat kehilangan payung biru kesayangan saya maka terpaksalah saya meredah hujan renyai tu. Nasib baik hujan renyai, kalau tak habis lencunlah saya jadinya.

Dalam keadaan hujan dan bas yang berhawa dingin ni, mata mula merasa berat dan keinginan untuk melelapkan mata amat meluap-luap.. Huuuu.. Tapi disebabkan bas yang saya naik hari ni bas model lama, keadaan dan kedudukan kerusi bas yang kurang selasa dan agak sempit menyebabkan mood saya untuk tidur hilang.. Hahahaha.. 

Sambil menikmati keindahan bumi Allah ini dibasahi dengan hujan renyai, kotak fikiran saya sedikit terganggu dengan kerinduan saya terhadap keluarga saya yang berada jauh di negeri Sabah dek dipisahkan oleh Laut China Selatan. "Mama, bapa, abang, kakak ipar, adik-adik dan anak buah ku.. EB doakan agar kamu semua sihat walafiat dan sentiasa mendapat keberkatan daripada Allah Swt".. Amin..

Selepas lebih kurang 15 minit, akhirnya sampailah saya ke destinasi yang dituju. Setelah loceng dibunyikan, bas 401 ni berhenti betul-betul dibawah sign "Kementerian Kewangan Malaysia" aka Ministry of Finance... Alhamdulillah...

Punch card saya ketikkan pada punch clock tepat jam 7.50 pagi. Saya singgah sebentar ke pantri, panaskan air sebelum ke meja saya. "Lepas ni nak buat nescafe pepanas", hati saya berkata...
Segelas nescafe pekat telah saya siapkan.. Perrgghhh.... Pagi yang dingin, pekena segelas nescafe panas memang terasa nikmatnya.. hehehe.. '1Now 1Nescafe'...

Sambil menikmati kepekatan nescafe, tiba-tiba saya dikejutkan dengan bunyi pembesar suara.. Orang itu berkata, "Bacaan Doa Pagi"... Kepekatan nescafe, saya lupakan sebentar.. Kedua-dua tapak tangan ni saya tadahkan dan hati serta mulut saya mengaminkan dengan penuh harapan.. Bacaan doa selesai.. Ya Allah perkenankanlah permohonan hamba-Mu ini... Amin Ya Robbalallamin..  

Tapi.... Sebelum Ustaz yang membaca doa pagi ini menamatkan amanatnya.. Sekali lagi saya disentap dengan berita yang menyedihkan di mana salah seorang hamba Allah (yang mungkin pernah bersua muka tapi saya tak mengenali dia) Ayahanda tercintanya telah kembali ke Rahmatullah.. Inalillahwainalillahhirojiun... Sekali lagi kedua tapak tangan ini saya tadahkan dan saya bacakan Al-Fatihah... "Semoga roh arwah ayahnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam golongan yang beriman"... Amin.. Semoga keluarganya tabah menghadapi dugaan Allah ini dan redha dengan pemergian Ayahanda tercinta mereka.. Insha Allah...

Mendengar pemberitahuan perginya seorang hamba Allah dari dunia yang fana ini, lagi membuatkan hati saya bertambah rindu kepada ahli keluarga ku.. Sempatkah saya membalas jasa kedua orang tua ku?? Sempatkah ku menjaga dan membahagiakan mereka?? Sempatkah?? Nauzubillah.. Hanya Allah yang Maha Mengetahui...  

Doa ku...
"Ya Allah, Ya Tuhanku... Engkau panjangkanlah umur kedua orang tua ku.. Engkau sihatkanlah tubuh badan mereka.. Jauhkanlah mereka dari penyakit yang berbahaya, penyakit yang berjangkit... Engkau kasihanilah mereka sepertimana mereka mengasihani ku semasa aku kecil... Engkau berkatilah mereka dan berilah kebahagian kepada kedua orang tua ku Ya Allah.. Amin..."

Ok now is time for me to start my job..
See you later guys.. Daaaa....
Salam... Selamat hari Jumaat...

My Siblings | P-ka, Arul, Me and Anor


Mama & Bapa | My Brother (Minor), My Sis in Law (Kak Buty) and Khadijah Az-Zahirah (My Niece)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...