K A W A N

Thursday, February 17, 2011

Mencari Ketenangan

سم الله الرحمن الرحيم
bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm

Al-salāmu'alaykum semua,

©2011 | Terolobou Waterfall
Apakah perasaan anda bila anda melihat gambar ini? Hati anda merasa tenang bukan? Walhal ia hanyalah sebuah air terjun. Air yang sama seperti yang kita gunakan setiap hari untuk mandi, minum dan sebagainya. Tapi mengapa bila melihat air terjun ini hati anda seperti mendapat terapi, hati anda merasakan sesuatu yang sungguh tenang. Ketenangan yang tidak boleh dibayangkan dengan kata-kata.

Seperti semua orang, saya juga sentiasa mencari dan memerlukan ketenangan. Sesungguhnya bila kita beroleh ketenangan hati kita akan rasa lapang, rasa senang dan rasa gembira. Tiada langsung perasaan yang tidak elok timbul. Secara tidak langsung antibodi kita juga akan bertindak balas dengan lebih baik dan juga kesihatan kita semakin terjaga. Seperti mana yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya:

Maksudnya: 
"Amat menarik hati keadaan orang beriman, semua pekerjaannya baik belaka,
dan itu ada hanya pada orang beriman: Jika memperoleh kesenangan, dia bersyukur.
Dan itu memberikannya kebaikan (pahala). Jika ditimpa bahaya (kesusahan), 
dia sabar dan itu juga memberikannya kebaikan." – Al Hadis.

Setiap orang juga mempunyai cara tersendiri mencari ketenangan. Begitu juga dengan diri saya sendiri. Dalam konteks pemerhatian, ketenangan itu dapat saya perolehi apabila melihat air terjun, melihat lautan, menikmati saat-saat matahari terbit/terbenam, dan melihat wajah ibubapa saya sendiri. Sesungguhnya daripada perkara-perkara itu bukan sahaja kita akan mendapat ketenangan, malahan secara tidak langsung kita akan memperolehi PAHALA ganjaran daripada Allah SWT.

Namun terpulang pada setiap individu untuk mencari ketenangan bagi dirinya sendiri. Setiap orang mempunyai cara tersendiri untuk menenangkan diri. Setiap orang mempunyai hak untuk merasa tenang. Tidak ada larang atau sekatan untuk anda beroleh ketenangan. Cuma terpulang bagaimana cara anda mendapatkan ketenangan itu, sama ada cara yang betul ataupun salah, halal ataupun haram. Terpulang....

©2011 | Maliau Basin | Sabah Lost World 
Kedua-dua gambar air terjun ini adalah sebilangan koleksi gambar air terjun yang saya tangkap disekitar negeri Sabah. Insha Allah di masa akan datang saya akan menambah lagi koleksi gambar Air Terjun saya di tempat-tempat lain pula.

Gambar pertama adalah gambar air terjun di kampung asal Atuk saya iaitu di Kg. Terolobou, Ranau, Sabah. Untuk memdapatkan gambar air terjun ini saya perlu trekking ke dalam hutan lebih kurang 2 jam untuk sampai ke kawasan air terjun tersebut. Manakala bagi gambar kedua iaitu gambar air terjun Maliau Basin atau juga dikenali sebagai Sabah Lost World. Air Terjun Maliau Basin ini memerlukan saya trekking ke tengah hutan belantara selama 2 hari untuk mendapatkan gambar secantik ini.

Walau bagaimanapun perjalanan ke air terjun Maliau Basin ini sangat-sangat berbaloi dan penuh dengan kenangan manis. Untuk cerita lebih lanjut mengenai Maliau Basin | Sabah Lost World ini. Anda boleh baca di entri saya sebelum ini atau klik di SINI dan Insha Allah saya akan ceritakan lebih lanjut mengenai Maliau Basin | Sabah Lost World di entri yang akan datang.


Firman Allah:
“Dialah Tuhan yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya keimanan mereka makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan Allah tentang langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana.” - Al Fathu 4.


p/s: Semoga kita semua sentiasa berolehi ketenangan  daripada Allah SWT. Insha Allah.. Tapi still Al-Quran is the best way to get peace.

14 comments:

Unknown said...

bila da susah bru ingat Allah..lumrah manusia..

EB said...

@MiSs F.A
Biasalah tu..
Makanya fungsinya kita hidup bersama sesama umat adalah saling ingat mengingati..
Okay... Buang yg keruh ambik yg jernih...

Unknown said...

thx for info EB..share byk2 lg ye :)

EB said...

@MiSs F.A
Ok Miss F.A
Insha Allah lau xda kekangan waktu eb akan updatekn.. Ada info best eb nak share nnti..
Pasal pempuan tp eb takut jd isu sensitif pula..
Papa pn eb usahakn k...

FadhDeela said...

makk aii cunnyer air terjun tu :P

meh singgah: Kashaf Imani..Cite yg Terbaiikkk!!

EB said...

@fadhdeela
Terima Kasih tau..
Air terjun mana yg lawa?
Yg 1st tau 2nd?

e F a said...

pandai nya eb ambik pic.. ajar efa

EB said...

@e F a
Hehehe biasa2 ja tu..
Ok ba.. Blh jak..
Xda hal la..
Efa dmana da skrg ni?
Abis da stdy??

Unknown said...

huhu cantikny ciptaan Nya..

EB said...

@Khairul Atikah @ Cik Yuki
Sungguh cantik..
Sungguh menawan..
Sunggug mengujakan..

A.s.t.i.n.a said...

Sa sukakan untouched nature... laut, gunung, hutan...

EB said...

@Astina
Samala..
Klu ko perasaan sya bnyk cerita pasal guna..
HUtan.. dll lg.. outdoor indoor
Klu ko perasaan berapa kali sya naik gunung kinabalu?

amny said...

sangat mendamaikan...xDD
luv it ! ...(^^)

EB said...

@amny..
Tu la keindahan yg Allah ciptaankn bt kita..
Dan kita perlu kekalkn demi ketenangan kita smua...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...