K A W A N

Friday, June 3, 2011

Kawan Tapi Bukan Sahabat!!

سم الله الرحمن الرحيم
bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm


Al-salāmu'alaykum WBT.


Go Green!!
Hai semua.. Selamat hari Jumaat buat anda semua. Hari ini dah 3 Jun 2011, kita telah berada dipertengahan tahun 2011. Begitu cepat masa berlalu, pejam celik pejam celik dah bulan Jun dah. Masa memang pantas berlalu. Bermacam-macam benda telah dilalui disepanjang Januari hinggalah sekarang ini Jun. Ada yang manis, ada yang pahit, ada yang masam, dan ada yang pedas. Tapi walau apa pun yang berlaku hidup perlu diteruskan berlandaskan syariat agama.

Okay hari ini aku ingin meluahkan sesuatu. Aku sememangnya suka berkawan dan aku suka menjadi kawan kepada sesiapa pun. Aku menggunakan prinsip ini dalam berkawan "Biar menjadi kawan, jangan mencari kawan". Ini adalah prinsip yang aku praktikkan daripada sebuah buku motivasi yang aku baca suatu ketika dulu (maaf aku dah lupa tajuk buku itu). Alhamdulillah buku itu banyak mengajar erti sebenar persahabatan dalam kehidupan.

Aku mempunyai seorang kawan yang suka bergurau dan mem'bahan' orang lain. Suka memerli dan suka mengejek. Dan tidak dinafikan aku juga begitu orangnya tapi still dalam batasan bergurau yang betul. Tapi tidak dinafikan juga adakalanya terlebih gurau, tapi dengan segera mengingatkan diri sendiri untuk berpada-pada. Yalah dikala kita sudah leka bergelak ketawa, syaitan pasti ikut serta dan akan menghasut dan menambah rencah dalam gurauan tersebut.

Tapi apa yang aku kecewa adalah bila sahabat ini boleh mem'bahan' kita tetapi bila dia pula menjadi 'bahan', dia melenting! Tak cukup dengan kata-kata pencarutan ditambah pula dengan perbuatan dalam bentuk tindakan (pukulan) yang menyakitkan kawan. Minta maaf kawan, aku tak boleh terima perbuatan seorang sahabat yang sanggup menyakiti rakan. Tangan kamu mudah untuk menghukum perbuatan. Hati kamu penuh dengan amarah! Nilai sabar dalam pergaulan langsung tidak ada. Maaf perbuatan mu sungguh mengecewakan, bagi aku kamu bukan kawan yang boleh dibuat sahabat. 

Kata-kata maaf langsung tidak pernah terbit dibibir kamu, hanya muka angkuh yang dapat kamu berikan, tanda kamu langsung tidak bersalah dan kamu sentiasa BETUL!! Tidak apalah kawan, diri ini masih mampu memujuk memaafkan tindakan kamu, demi menjaga keharmonian dalam persahabatan. Tapi satu dari aku, "Kamu adalah kawan yang tidak sesuai dibuat SAHABAT!!"


p/s: Hati kecewa dengan manusia yang bergelar kawan. Tapi hati masih bisa memaafkan kerna hati memahami erti sebenar PERSAHABATAN...

20 comments:

Ca Ezah said...

kawan mmg ramai..tapi bukan sahabat..kan EB...

lama tak singgah sini... :)

::p0t pEt iLa:: said...

kawan boleh jadi lawan..remember that!

EB said...

@♥CiK DuYuNG [Ca]♥
Btul²...
Hehehe.. Napa lama x singgah??
Pergi mana tu??

EB said...

@::p0t pEt iLa::
Always remember that!!
Thanks Ila...

zati embong said...

kawan tetap manusia biasa Eb.pernah buat salah,akan buat salah.

Bidadari Syurga said...

huurmmm kat tmpt keja kita ada sekumpulan... tapi sorylah... dengan kita dia buat perangai... memang kita amuk... so far dorang dah pernah kena sekali... skang tak berani nak usik kita dah. rasakan... memang takat tgk aja... tak payah kawan dengan manusia2 cenggitu... PHD bagai...

Anonymous said...

sape la tu...

cikdil said...

betul eb..dil ada kwn camtu..
slalu aggp diri dia tak salah..yg salah, kita ni..nak suruh orang mtk maaf ngn dia, pdhal, dia yg salah bukan kita..emm sabau jer laa..

*eb, dil da stdy sikit2 pasal tone pink..tapi, xcantek la yg dil buat..T_T kecewa

Anonymous said...

saya sokong apa yg EB ckp..kwn suka membahan kan kita tp bila di djdikan bhn tau plak melenting..

Unknown said...

kwn menagis skali ssh nk cari zaman la ni

Unknown said...

kwn menagis skali ssh nk cari zaman la ni

Sufy said...

Abg Ebi, betul tuhh...tpi urg ckp walau mcmmana pun kawan tu buat jahat dgn kita tpi kita balas dgn seribu kebaikan lama2 dia akan malu sndiri n akn sedar..:)

Abg Ebi, bila blik cni?bah, nti mau photoshot juga ar..hik2....ouh yeah, my friend ada tgk abg ebi punya hasil photoshot ne dia suka..i suggest abg ebi shoot dia nanti cuz dia ada talent model dan tinggi ni..:)

EB said...

@zati embong
"Lautan mana tidak bergelora, Bumi mana tak ditimpa hujan, Manusia mana yang tidak pernah melakukan ksilapan.."
EB fhm tu.. Tp kata-kata langsung tak pernah muncul dr bibirnya itu yg eb kecewa.. tp jgn risau eb tau memaafkn itu lg mulia.. so eb maafkn.. tp eb kecewa..

EB said...

@Cik Bidadari
Hehehe PHD bagai ek..
Hehehe abaikn je la...
Da tu mereka pnya sikap mcm tu..

EB said...

@cantekk
Adalah seorang hamba Tuhan..

EB said...

@cik Dil
A'aa tu la pasal...
Sabar je la.. EB nak marah tp eb pujuk diri eb sndiri..
Eb ni cpt marah tp eb cpt memaafkn jg.. Biasanya lps eb marah eb plak yg rasa bslh.. huhuhhu..

Oh bgsla.. bljr n bljr lg k.. heheh...

EB said...

@zOeY zAu YaH
Tu la pasal..
Perangai manusia da mmg mcm tu...
Sabau je la...
Tp bg eb bila da ada kwn mcm ni eb akan bawa diri dr dia.. mls eb nak layan.. buat sakit hati ja..

EB said...

@khairul
Betul!! Setuju dgn kmu bro.. Susah sngt..

EB said...

@khairul
Kwn time senang bnyk skali..
Kwn cari peluang nak gunakn kita time dia perlu kan kita pn ramai.. tp bila kta perlukn mereka?? haram jadah..

EB said...

@Sufy
Yupp Abg Eb pn x pernah berniat nak balas balik.. Abg eb just bawa diri saja dr dia.. sbb abg eb x suka cara dia bkawan.. dia mudah angkat tngn.. x suka abg eb...
biarla dia.. x jg abis beras abg eb dirumah...

Abg EB balik 10hb.. nnti kita photoshoot ah... Abg eb uda bgtau c iQa tu.. Abg eb mau bt muslimah photoshoot.. Ba ok ja.. the more the merrier.. Abg eb lg suka.. teda hal...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...