K A W A N

Friday, July 15, 2011

Usah Hidup Kerana Pujian | Usah Mati Kerana Kejian | Part 2

سم الله الرحمن الرحيم
bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm

Al-salāmu'alaykum WBT.

p/s: Untuk lebih memahami entri / kisah ini anda perlulah membaca entri sebelum ini terlebih dahulu. Sila klik di SINI untuk membaca entri terdahulu.


Photo credit to my friend Aizat A.Naeeim

Ketika bermulanya pertandingan, terdengar suara-suara sumbang yang berkata, "Aku yakin katak-katak ini tidak seekor pun menang kerana mana boleh katak panjat menara, kelakarlah..."

Kata-kata tersebut disambut oleh seorang penonton, "Aku yakin macam tu."

Tetapi dek kerana kuatnya semangat tadi, katak-katak tersebut tidak memperdulikannya dan terus memanjat menara yang tinggi tadi.

Ketika mula menaiki aras pertama sebuah menara, seorang penonton berteriak menyuruh sekumpulan katak melihat ke atas dan mentertawakan katak-katak tersebut. Kononnya, mereka pasti akan jatuh dan tidak mampu untuk naik. Tiba-tiba beberapa ekor katak memandang ke atas dan mereka terhenti dari melakukan pendakian, lalu jatuh dari aras tersebut. Meskipun begitu, peserta-peserta lain tidak memperdulikan apa yang berlaku, mereka terus cekal dalam mengharungi cabaran pendakian.

Ketika sedang mendaki ke aras seterusnya, penonton terus bersorak sambil mengejek, "Tak payahlah diteruskan benda yang tak mungkin kamu lakukan, kamu tak mungkin berjaya. Ha... Ha... Ha..." Begitulah sorokan penonton yang hanya ingin melihat kegagalan dalam pertandingan itu. Semakin kuat sorakan begitu, semakin banyak katak yang jatuh dan aksi kejatuhan mereka merupakan hiburan kepada penonton.

Mereka begitu terhibur melihat katak-katak yang bertanding gagal dan jatuh. Tetapi dalam banyak-banyak katak yang bertanding, terdapat seekor katak yang begitu bersemangat dan tidak langsung menghiraukan sorakan negatif penonton. Ia terus menghiraukan sorakan negatif penonton. Katak-katak lain biarpun telah dimotivasikan oleh pakar-pakar namun tidak dapat meneruskan pendakian ke menara puncak jaya yang tinggi kerana mulai lemah apabila mengenangkan ketinggian menara tersebut.

Dalam fikiran mereka, ada betulnya apa yang dikatakan oleh para penonton kerana pertandingan ini merupakan satu kerja yang mustahil, biarpun mereka tahu berada di puncak merupakan satu penghargaan yang tinggi nilainya dalam kehidupan seekor katak. Di kala seekor demi seekor katak kecundang jatuh ke tanah, katak yang tadi terus sahaja memanjat menara tadi tanpa mempedulikan ejekan penonton yang ingin melihat aksinya jatuh dari aras yang cukup tinggi.

Ternyata harapan penonton.....

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Alamak nampaknya cerita ini perlu disambung lagi.. Maaf ye kengkawan semua. Jangan risau part seterusnya aku janji lagi menarik dan lagi membuka minda. Jadi harap anda semua bersabar dengan kisah yang seterusnya ok.. Insha'Allah andai ada kesempatan malam nanti lepas Is'ya aku sambung okay.. 

Oh ya sebelum terlupa, jutaan terima kasih buat sahabat aku Aizat Anaeeim kerana sudi bagi pinjam gambar katak beliau. Hang memang sempoi, gua suka lu!! Sangat cantik bukan gambar katak itu. Terima kasih bebanyak Aizat!! Kalau korang nak tahu sahabat aku ni juga ada menyediakan perkhidmatan fotografi. Perkhidmatan yang macamana? Hang anda semua bolehlah layari ke blog beliau di http://shoesonthecobblestone.blogspot.com/

p/s: See you all later!!! Aku nak pi Pasaq Tani sat...

8 comments:

A.s.t.i.n.a said...

walaweiiii EB >.<

EB said...

@A.s.t.i.n.a
Hehehe knapa ka?
Akak bahagia nmpk.. Alhamdulillah..

zati embong said...

tnggu lagi.terbantut lagi.huhu

EB said...

@zati embong
Ye kena tungu lg ye cik Jat...
Dpt x gmbr drpd 2 kisah ni?

Anisa Hang Tuah said...

saspender sungguh

Gadis Pantai Timur said...

katak tu kelihatan sangat hemsen walaupun sangat geli dengan katak..oh kata

EB said...

@Anisa Hang Tuah
Harusla saspender.. baru la menarik.. heehe..

EB said...

@Gadis Pantai Timur
Posingnya sangat2 hensem kn..
Oh katak...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...