K A W A N

Monday, November 15, 2010

Kampung Halaman | Kg. Terolobou, Ranau

Salam, selamat pagi semua...
Ok, entri hari ini saya ingin bercerita mengenai kampung halaman datuk saya iaitu Kg. Terolobou... Hehehe.. Mesti ada semua rasa pelik dengan nama kampung ni kan... Yupp.. Memang  benar itulah namanya Kg. Terolobou... Kampung ini adalah kampung halaman atau kampung asal Atuk saya  iaitu bapa kepada Ayahanda saya... Kampung ini terletak di Sabah iaitu lebih kurang 85km daripada Ibu Negeri Sabah, Kota Kinabalu dan 10km daripada Kinabalu Park, Ranau.. Perjalanan yang mengambil masa lebih kurang 1 jam 45 minit untuk sampai ke kampung ini dengan menggunakan pacuan empat roda.

Nama kampung ini memang agak pelik dan melucukan bagi siapa yang kali pertama mendengar nama kampung saya ni.. Nama kampung ini berasal daripada kisah nenek moyang  dulu-dulu, ringkasnya nama kampung ni didapati daripada cerita "Air sungai yang jernih menjadi keruh disebabkan oleh babi hutan yang melintas di kawasan sungai tersebut".. Yupp dulu-dulu memang banyak babi hutan kat kampung saya ni.. Sekarang dah takda dah.. Hehehe... Sebenarnya bukan sahaja babi hutan yang ada tetapi banyak lagi binatang-binatang yang singgah ke sungai tersebut untuk minum... Sungai tersebut memang jernih, dan sampai sekarang kejernihan sungai tersebut masih terpelihara.. Alhamdulillah..

© Jalan ke Kg. Terolobou, Ranau

Penduduk di kampung ni tidaklah seramai penduduk kampung yang berdekatan, terdapat tidak lebih daripada 15 buah rumah di kawasan kampung ini.. Kampung ini juga tidak mempunyai kemudahan bekalan elektrik.. Oleh itu, penduduk kampung hanya menggunakan kemudahan 'Generator' yang mana minyak diesel untuk mesin tersebut dibeli secara kongsi.. Bekalan elektrik melalui 'Generator' tersebut hanya dibekalkan bermula daripada jam 6.00 petang sehingga 11.00 malam..

Bagi bekalan air pula, kampung saya ni tidak mempunyai masalah untuk mendapatikan bekalan air yang bersih, kerana sistem paip graviti telah diguna pakai untuk menyalurkan bekalan air bersih yang sedia ada melalui sungai yang ada di kampung ini.. Bestkan air free.. Bukan sahaja bekalan air percuma malah kebersihan air ini memang tidak perlu dirisaukan, sehinggakan anda boleh terus sahaja minum air tersebut.. (serius saya dah pernah try masak maggi dan nescafe semasa saya dan kawan saya Ansar dan Bob, mandi dan bersantai ditepi sungai menikmat keindahan kampung saya ni.. Best giler....)


© Beras Bukit




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...