K A W A N

Monday, July 18, 2011

Usah Hidup Kerana Pujian | Usah Mati Kerana Kejian | Part 3

سم الله الرحمن الرحيم
bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm

Al-salāmu'alaykum WBT.

Alhamdulillah akhirnya hari ini saya pun masa dan ruang untuk menyambung kembali kisah  selanjutnya mengenai entri saya sebelum ini. Perhatian kepada sesiapa yang baru sahaja membaca entri ini, anda perlulah membaca entri ini daripada awal untuk mendapatkan maksud yang ingin saya sampaikan kepada anda semua melalui kisah ini.

Sila klik untuk:-

Location: My Office | My desk | My lappy
Rahsia Katak

Harapan penonton tadi tidak kesampaian kerana katak tersebut akhirnya sampai juga ke puncak dan menjadi katak pertama dalam dunia yang berjaya memanjat menara jaya hingga ke puncaknya yang terkenal tinggi itu. Katak-katak lain kagum dengan kebolehan katak tersebut sampai ke puncak. Apabila katak yang berjaya turun dari puncak, maka berebut-rebutlah mereka bertanya tentang rahsia kejayaan hingga berjaya sedemikian rupa.

Apabila ditanya tentang rahsia katak tersebut mempunyai kekuatan yang cukup tinggi biarpun lebih kecil berbanding dengan katak-katak lain, katak tersebut tidak menjawab satu soalan pun. Setelah berkali-kali ditanya tanpa menerima sebarang jawapan, maka mereka berpendapat bahawa katak kecil ini sengaja mahu merahsiakan kunci kejayaannya.

Mereka mula beredar menjauhi katak kecil itu tadi. Tiba-tiba datang seekor katak lain yang memberitahu bahawa dia adalah teman kepada katak kecil yang berjaya tadi. Ia meminta maaf kerana katak kecil yang berjaya tadi tidak sombong. Malah jauh sekali katak itu merahsiakan kunci kejayaannya.

Sebenarnya, katak kecil tadi bukan sahaja kecil dari segi saiznya tetapi juga pekak. Meloponglah katak-katak yang mendengar cerita teman katak kecil tadi. Barulah mereka tahu  bahawa katak kecil itu berjaya hingga ke puncak kerana ia pekak dan tidak langsung mendengar ejekan para penonton.

Perlu Jadi Pekak

Kita juga perlu menjadi pekak untuk berjaya; pekak daripada mendengar kejian, pekak daripada mendengar komen negatif dan pekak daripada mereka yang pesimis. Jika kita duduk seiring dengan mereka yang sering tidak percaya bahawa ALLAH mampu memberi apa-apa sahaja, secara tidak langsung kita juga akan terbelakang kerana kita yang sesuatu yang ingin dilakukan adalah perkara yang sukar dan kegagalan pasti menjelma.

Kita tidak perlu menjadi pekak daripada mendengar pandangan positif yang mampu memberi ruang lebih besar untuk berjaya. Tetapi kita perlu menjadi pekak dengan pujian melampau kerana kita perlu ingatkan bahawa kita ini fakir. Ingatlah bahawa pemberi kejayaan itu adalah ALLAH. Jika kita percaya bahawa kita sebenarnya yang mencipta kejayaan, maka kita taksub dengan diri dan ia bakal mengundang kerosakan.


Location: Floria, Putrajaya
Pelakon Dunia

Ketahuilah bahawa kita hanya pelakon yang berusaha menghayati watak sebaik mungkin agar lakonan kita berjaya. Kita mampu melakukan apa sahaja tetapi keputusan adalah hak milik mutlak ALLAH. Maka kita perlu faham bahawa kejayaan kita pada hari ini adalah kurniaan-NYA. Oleh itu, seringlah berterima kasih kepada-NYA agar kejayaan yang ada berkekalan.

Untuk menjadi pelakon dunia yang terbaik, kita perlu menjadi pekak daripada segala ugutan dan hinaan. Kita juga perlu pekak daripada pujian, pujian yang sering menjatuhkan seseorang kerana ia mencipta kealpaan. Ingatlah, kita hidup kerana pujian dan tidak mati kerana kejian!

Apa yang kita perlukan adalah ilmu dalam mengharungi hidup. Ilmu paling indah adalah ilmu bergantung harap dengan ALLAH. Amal tanpa ilmu menyesatkan. Ilmu tanpa amal pula adalah perbuatan sia-sia. Apabila ilmu dan amal seiya sekata, maka lahirlah manusia yang benar-benar berilmu lagi mendatangkan manfaat kepada yang lain. Insha'Allah..

12 comments:

Anisa Hang Tuah said...

Allah mengetahui setiap hambanya.

Unknown said...

kesudahan yg memberansangkan..^_^

.::: Princess MOMOY :::. said...

Gambar cantik EB
di saat momoy down perlukan kata-kata perangsang =)
thx EB

najatulanirah said...

:) sye suke cite nih.. blh penguat smgt sye..btw sye suke pic2 awk tu.. ^_^ sgt comel!

EB said...

@Anisa Hang Tuah
Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui setiap kejadian...

EB said...

@nong
Sungguh memberangsangkan..

EB said...

@.::: Princess MOMOY :::.
Thanks sbb suka gmbr eb.. Gmbr itu sbgo pyeri spya tidak bosan membaca..

Mmm napa down?? Sbar ek..
I miss you Momoy...

EB said...

@najatulanirah
Alhamdulillah bgsla klu Naja suka...
Pic² comel sbb subjeknye smua comel²..

Anonymous said...

suka dgn entry nih =)

EB said...

@zOeY zAu YaH
Bgsla klu Zoey suka.. Alhamdulillah...

zati embong said...

x sngka yg tersirat d sebalik cerita ni.

O.o

EB said...

@zati embong
Insah pengisian cerita ini kn..
Yg tsirat pn sngt² membuka minda...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...