K A W A N

Wednesday, May 11, 2011

Jalan Yang Lurus!

سم الله الرحمن الرحيم
bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm

Al-salāmu'alaykum WBT.

Perjalanan ini pasti ada dugaan dari-Nya..
Setiap kali aku melalui jalan yang lurus dan sudah kelihatan apa dipenghujungnya. Aku kerap berfikir adakah jalan yang lurus itu sentiasa lurus? Adakah jalan yang lurus itu tiada kerosakannya? Adakah jalan yang lurus itu tidak ada dugaan dan rintangannya? Adakah jika sudah berada dijalan yang lurus kita tidak akan sesat lagi? Adakah kita pasti akan selamat sampai dipenghujung jalan dengan begitu senang sekali? 

Jalan yang lurus semestinya akan lurus sampai bila-bila kerana kita sudah berada di landasan yang betul. Akan tetapi, tidak semestinya bila sudah berada di jalan yang lurus, kita tak akan sesat lagi. Contohnya seorang pelajar keluaran Universiti Islam, serba tahu dan mempunyai kefahaman yang tinggi mengenai agama Islam, beliau sudah berada dijalan yang lurus secara amnya akan tetapi beliau masih mampu dipengaruhi untuk mengikuti ajaran sesat.

Bila dilihat pada satu garisan lurus kekadang dipertengahannya ada juga kenampakan lopak air ataupun najis yang kita boleh fikir sama ada nak redah atau pijak sahaja atau kita boleh mengelak ke tepi. Itu pilihan kita. Kekadang ada juga terdapat kerosakan, kekotoran dan bermacam-macam lagi dipertengahannya sebelum kita sampai dipenghujung jalan. Banyak benda yang boleh memesongkan kita sebenarnya. 

Benarlah kata-kata ini "Kita merancang, Allah yang menentukan" tapi apa yang penting kita teruskan perjalanan itu. Kita kuatkan semangat dan terus menadah tangan berdoa kepada Allah agar dipermudahkan dan diberikan semangat serta tabah untuk meneruskan perjalanan itu walau sesusah mana pun perjalanan itu. Tanpa sebarang dugaan dan rintangan pasti tidak akan indah lagi bermakna perjalanan kita. Inilah yang mengajar kita , inilah yang mendewasakan kita, inilah yang dinamakan PENGALAMAN!!

8 comments:

Cik Ungu Kamila said...

PENGALAMAN MENDEWASAKAN KITA.

suka entri ilmu macam ni. LIKE :)

khairul said...

betol tu

EB said...

@Cik Ungu Kamila
Betul Cik Ungu..

Thanks.. Jarang org suka entri mcm ni.. Dorg kata bosan.. Skema...

EB said...

@khairul
Thanks bro!!

zati embong said...

betul.jat setuju.walaupun nmpak je lurus,tp bnyak dugaan sepanjang jalan itu.

EB said...

@zati embong
Bagus²...
Jat mmg bgs orgnya...
Bertudung biru pekat..
Comel!!

PinQib said...

jalan bengkok memberi pengalaman

EB said...

@PinQib
Betul!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...