K A W A N

Wednesday, January 26, 2011

Bayi Kronik

Kelahiran bayi tidak sah taraf pada tahap kronik

KUALA TERENGGANU: Menggerunkan apabila seramai 623 anak tidak sah taraf dilahirkan di negeri ini tahun lalu sekali gus menunjukkan gejala kelahiran anak luar nikah berada pada tahap kronik.

Lebih mengejutkan, daripada jumlah itu, kadar tertinggi dicatatkan pada Mei dengan 72 kelahiran dan September 60 kelahiran yang dikaitkan dengan kemunculan ‘produk’ yang dibuat sembilan bulan sebelum itu iaitu pada Ogos dan Disember.

Hasil kelahiran dicatatkan dua bulan itu juga dikaitkan sebagai ‘musim mengawan’ pasangan muda-mudi yang berpesta seks tanpa ikatan sah pada malam sambutan hari kemerdekaan dan tahun baru.

Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Terengganu, Ghazali @ Suhaimi Muhammad berkata, jumlah kelahiran anak tidak sah taraf itu dicatatkan di sembilan pejabat JPN membabitkan bayi pelbagai agama daripada pasangan warganegara dan bukan warganegara.

“Angka ini begitu menggerunkan dan menunjukkan penyakit masyarakat yang membimbangkan semua pihak. Lebih menyedihkan, majoriti bayi dilahirkan daripada ibu beragama Islam.

“Jadi kita minta kerjasama agensi lain seperti Jabatan Agama Islam Negeri, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan agensi lain bersama membanteras pergaulan bebas muda-mudi bagi mengelak mereka terjerumus ke lembah maksiat dan menghasilkan anak luar nikah,” katanya selepas menyempurnakan Majlis Penganugerahan Taraf Kewarganegaraan Malaysia di pejabat JPN Terengganu, di sini, semalam.

Pada majlis itu, lima orang menerima sijil warganegara mengikut Perkara 15A Perlembagaan Persekutuan dan lapan lagi mengikut Perkara 19(1)(a) Perlembagaan Persekutuan dengan lapan berasal dari Kemboja serta masing-masing satu dari Indonesia dan India.


Sumber: Harian Metro

©2011 | Adakah kamu akan sentiasa memimpin tangan si kecil ini?
p/s: Nampaknya musim mengawan sudah menjadi budaya pada setiap bulan Ogos (Tanah Tumpahnya Dara ku) dan Disember (Happy New Year Dear/Buang Sial). Budaya apakah itu? Ikutlah sangat budaya b@®*+ tu. Yalah mereka-merekakan yang follow ni kan UTD (UpToDate) and super sporting. WTH!! WTF!! Maaflah kalau terasa tapi 623 bukanlah jumlah yang sedikit. Nasib baik tak 666!

Salah siapakah semua ini? Ingat ayat ini dan fikirkan maksud tersirat ayat ini "majoriti bayi dilahirkan oleh ibu yang beragama Islam..."

Semoga kita dijauhkan dari segala kemungkaran sebegini. Semoga kita tidak memperbodohkan orang dan tidak juga diperbodohkan oleh orang lain. Semoga kita sentiasa berada dalam lindung barakah-Nya dan sentiasa mendapat rahmat dan hidayah-Nya. 

"Sebaik-baik kawan adalah kawan yang berkata BENAR, bukannya kawan yang MEMBENARKAN semua kata-kata"

8 comments:

A.s.t.i.n.a said...

Kawenlah... sedih mcm ni..

zati embong said...

terengganu?speechless.entah macamane naseb anak2 kecil tu nanti.

EB said...

@Dayang
Tu la pasal..
Eb pernah bcerita2 dgn ayah angkat Eb..
Ayah angkat Eb ni Pegawai HEP di salah satu IPT..
Dia pernah ckp.. Dia lebih suka lau semua student ni kawen awal drpd dok bkapel2..
Huuu..

EB said...

@Zati
Tu la pasal..
Anak2 kecil ni stahu eb la kn..
Once dOrg dlahirkan semuanya akan berada dibawa jaga JKM..

alin said...

isyh!!dasyatnye...seram je tgk angka tu...banyaknye...

EB said...

@Rossa
Tu la pasal..
Ni la tanda2 kiamat ni..
MasyaAllah...

HAQATE said...

Eb, ambe malu la... ambe org trganu... bwat malu nme negeri m name keluarge je... ambe da x nak ngaku da as org trganu...

EB said...

@HAQ
Ni bukan masalah negeri ni..
Dont worry tp ni masalah semua..
Smua pihak kena bUsaha menangani masalah ini..
baru la semua ni blh settle..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...