K A W A N

Friday, January 21, 2011

Kahwin Jangan Tak Kahwin

Al-salāmu 'alaykum | "Selamat sejahtera ke atas kamu semua"

Setiap kali majlis nikah, ia biasanya dilangsungkan di masjid mahupun di surau. Jadi, di situ biasanya ahli keluarga terdekat dan rakan taulan hadir untuk menyaksikan sendiri majlis bersejarah yang menyatukan dua hati.

Biasanya, jika dilakukan di masjid, semua yang hadir perlu mematuhi adab memasuki masjid. Sudah pasti, antara lain yang dipatuhi ialah adab menutup aurat dengan sempurna.

Jadi, di situ dapat kita lihat ramai yang hadir cantik menutup aurat khususnya yang perempuan, termasuklah perempuan yang akan dinikahkan.

Alangkah indahnya majlis penyatuan hati disertai oleh orang-orang yang patuh pada tuntutan agama. Aurat dijaga, kelakuan diperhati. Si pengantin perempuan elok menutup aurat, duduk tertunduk mengenang hari-hari yang bakal dilalui sebagai isteri sejurus lafaz nikah oleh bakal suaminya disahkan.

Namun yang sedihnya, ia hanya setakat majlis nikah itu.

Apabila tiba majlis persandingan, tudung hilang entah ke mana, aurat terdedah di sini sana.

Tiada lagi kesucian majlis sepertimana yang ada pada majlis nikah sebelumnya. Itu belum lagi dibincangkan hal tingkah laku yang ada kalanya hilang kawalan. Dalam sedar mahupun tidak, banyak mata yang memerhati.

©2011 | Aminor & Butiwana (Post-Wedding) | Semoga berbahagia sehingga ke Akhirat nanti..
Malangnya, bukannya semua yang hadir ke majlis persandingan adalah mahram kepada pengantin. Sudah tentu hadirin terdiri daripada orang-orang yang bukan mahram juga, yang tidak halal mata mereka menjamah aurat pengantin, khususnya yang perempuan.

Jika dalam majlis nikah, segala tuntutan agama boleh dipenuhi, mengapa tidak meneruskannya dalam majlis persandingan pula?

Apakah ada beza amalan agamamu ketika majlis nikah dan ketika majlis persandingan? Apabila ada beza auratmu kepada yang bukan mahram ketika di masjid dan ketika di luar masjid? Mengapa ada kesedaran bahawa agamamu ialah Islam ketika dinikahkan, tetapi tidak ketika berada di persandingan?

Pelik. Tetapi itulah realitinya yang kerap berlaku sekarang.

Buat bakal pengantin, sedarlah bahawa Islam mewajibkan umatnya menutup aurat kepada orang yang bukan mahram setiap masa dan tidak kira di mana-mana.

Nasihat ini bukan khusus untuk wanita sahaja. Buat keluarga pengantin perempuan, tunjukkanlah cara yang terbaik yang menurut tuntutan Islam dalam menganjurkan majlis. Buat si bakal suami, ketahuilah bahawa sejurus lafaz nikah disahkan, tanggungjawab, dosa dan pahala isteri ditanggung suami. Usahlah menjadi suami yang dayus dengan membenarkan isteri mendedahkan auratnya.

"Seolah-olah tidak ada makna dan tidak istimewa nikah yang dilafazkan sekiranya mata orang-orang yang bukan mahram berkongsi melihat aurat isterimu."

Muhammad Zaki Ramli | Editor: Raidah




p/s: Saban hari kita semakin lupa hukum-hukum agama dalam bab perkahwinan. Saya bukan ahli agama tapi saya masih ada agama. Sekadar berkongsi..

15 comments:

Pirate said...

EB, your writings/ideas impressed me. Keep on writing. I follow u. Update me if you have new posting

EB said...

@Pirate
Wokey... No problem.. I will..
Thanks so much for that...
I will let you know..
Thanks following me..

zati embong said...

Sgt2 betul Eb!Peringatan untuk jat jugak.

ed shahir said...

nice entry bro

Nniesa J said...

like thiz!

EB said...

@Zati
Thanks Zati...
yUpp peringatan utk semua..
Utk EB juga..

EB said...

@Bro Ed
Thanks for your comment bro...
Ingatan utk kta smua..

EB said...

@Moy
Thanks Liang Moi...

PinQib said...

setuju giler ngn EB
ehm3
tp kan..
persandingan pun haram tauu..

bukan stakat aurattt

BlueberrY CheesE said...

nice entry!
saya sokong~ biarlah kita menutup aurat x kira dmana-mana pun =)
menutup aurat bg wnita kan wajib =)

nway, thanks remind me and us ^^

EB said...

@Blueberry bukan Blackberry
Mmm.. betul da tu..
Selain mau berkongsi sya akan kongsikn..
"Harta dikongsi2 habis.. Tapi jika ilmu dikongsi2kn semkain berharga semakin bernilai.."

.::: Princess MOMOY :::. said...

Wow...momoy kagum dengan bahasa kamu la EB
Nape shoutmix EB? 2 hari tak boleh nak tinggal jejak

Mereka ini sangat GOJES !
Peristiwa itu masih menhantui diriku...
Nak Lagi Pendrive MURAH ?

.::: Princess MOMOY :::. said...

Wow...momoy kagum dengan bahasa kamu la EB
Nape shoutmix EB? 2 hari tak boleh nak tinggal jejak

Mereka ini sangat GOJES !
Peristiwa itu masih menhantui diriku...
Nak Lagi Pendrive MURAH ?

EB said...

@Momoy
Haaa tu la pasal tu yg eb pelik tu..
X tau npa.. Eb try lock aritu..
Then x blh nak teriak2 da..
Cuba try lgi dpt x dpt?

EB said...

@PinQib
Haa tau xpa.. btul stuju dgn kamu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...