K A W A N

Monday, January 24, 2011

Permainan Masa Kecik-Kecik | Segmen Nelly


Al-salāmu 'alaykum | "Selamat sejahtera ke atas kamu semua"

Hai semua, malam semalam EB check 'Kotak Teriak' EB, rupanya ada seorang minah cantik, yang cun melecur melecun telah tag EB dalam satu segmen yang dia gelar sebagai "Permainan Masa Kecik-Kecik" 

Ok segmen ini telah dianjurkan secara besar-besaran oleh seorang awek yang bernama Nelly Furtado. Ribuan terima kasih diucapkan kepada Cik Nelly kerana sudi tag EB dalam segmen ini. EB sebenarnya nak buat entri khas ucapan terima kasih buat Cik Nelly kerana sudi tag EB dalam segmen dia. Hahaha gurau je. 

Ok berbalik kepada "Segmen Nelly | Permainan Masa Kecik-Kecik" ini. Melalui tajuk segmen ini sahaja kita dah boleh gambarkan apa sebenarnya kemahuan Cik Nelly dalam segmen yang dia anjurkan ini. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kemahuan Cik Nelly ini anda semua boleh klik di SINI atau anda semua boleh klik pada banner di bawah.


Ok! Sekarang saya perlu seleasaikan permintaan Cik Nelly dengan menjawap soalan-soalan yang telah dia sediakan dan sengaja nak buat saya berfikir dengan serius mengenai soalan-soalan yang bakal saya jawab nanti. Jom tengok apa soalan-soalannya;

1. Masa kecik-kecik suka main apa?
Main? Maksud Cik Nelly main ini adalah seperti sukan rakyatkan.
Kalau permainan tradisional ini ada banyak permainan yang EB suka. Tapi EB pilih satu untuk segmen ini iaitu konda-kondi.

Serba ringkas mengenai permainan konda kondi ini:
Permainan ini menggunakan dua batang kayu sepanjang 0.5 meter. 
Sebuah lubang dikorek di atas tanah sedalam 0.2 meter dan lebar 0.2 meter juga. 
Kayu diletak di tengah lubang secara melintang. Sebatang kayu digunakan untuk menguit dan mengungkit kayu agar terpelanting jauh dari pemain lawan.


2. Cara permainan tersebut?
Terlebih dahulu bahan-bahan untuk permainan ini perlu disediakan. Tak perlu beli apa-apa benda. Cuma perlukan 2 batang kayu. 1 batang kayu mesti panjang dan 1 lagi dibiarkan pendek. Cara nak dapatkan kayu ni senang sahaja, cuma perlu patahkan ranting pokok ataupun cara yang lebih senang patahkan saja kerusi yang ada kat bilik darjah. Semestinya anda akan dapat 1 batang kayu yang panjang dan 1 batang lagi yang pendek. Seterusnya anda perlu mengorek sebuah lubang dipermukaan tanah.


Bahan-bahan permainan konda kondi
Serba ringkas cara permainan konda kondi ini:

Melakukan undian untuk mendapatkan giliran sebagai pemain kumpulan utama (A) dan pemain kumpulan kedua (B).

Pemain utama meletak kayu pendek melintangi lubang. Lalu menguis kayu pendek menggunakan kayu panjang.



Pemain kumpulan B mesti berusaha sedaya upaya menangkap kayu pendek yang melambung tanpa segan silu di udara.

Jika kayu pendek berjaya disambut, maka kumpulan A dikira mati (bukan mati mengejut tau.. bukan jadi arwah juga..) Giliran permainan bertukar. Kumpulan B akan mengambil peranan sebagai kumpulan utama pula.

Meneruskan permainan pada tahap kedua. Pemain utama memukul kayu anak.

Mesti melakukan dengan bersungguh-sungguh
Pemain utama berusaha menghalang kayu anak yang dibaling oleh pemain kedua.

Mata dikira dengan cara membaringkan kayu pendek menghala ke arah lubang. Tips berguna sediakan 1 lagi kayu yang lebih pendek untuk mata yang lebih. (Awas jangan sampai pihak lawan tahu.. Kalau kantoi boleh menyebabkan marah..)


3. Sebab suka main permainan tersebut ?
Murah! Itu pasti. Boleh jimat duit. Senang nak dapat, yalah patahkan saja kerusi sekolah tapi jangan sampai kantoi. Kalau kantoi sendiri mau ingatlah kawan..


4. Memandangkan dah besar ni , rasa-rasa nak ulang balik tak ?
Kalau boleh, nak sangat main. Sudah bertahun lamanya tak main.  Tapi, adakah yang berani nak main lagi? Yang dah macho-macho, hengseng-hengseng ni mana nak main lagi. Nanti takut nampak tak macho. Awek marahlah. Yalah permainan ni bukan world class. Setakat kampung-kampung je, takkan kena pandang punya. Takut malu, mana nak letak air mukakan. Tapi rasanya budak-budak zaman sekarang ni pun dah tak tahu permainan ni. Sekarang budak-budak dah advance. Takkan main benda-benda macam ni lagi. Sekarang ni dah ada Facebook, PS1, PS2, PS3 dan macam-macam lagi permainan zaman moden sekarang ni. 



5. Rindu tak masa itu ?
Sangat-sangat RINDU. Permainan-permainan macam inilah yang membesarkan saya. Permainan konda kondi inilah yang banyak meninggalkan parut pada muka dan badan saya. Hehehe.. Permainan inilah yang buat kami bijak mengira dan timbulnya semangat sepasukan yang kuat. Selain itu, membuatkan kami hebat dalam merancang strategi untuk mencapai kemenangan.



3 orang yang bertuah  kerana telah bertemu dengan Hang Tuah ialah:

12 comments:

nelly said...

wah .
terima kasih sudi join,
nelly dulu dah pernah main ni masa kecik-kecik . .
=)

penat tapi enjoy gila . .
hehe .
suka baca entry nom 4 .
hahaha

maceh sudi join ..
=)

EB said...

@Nelly
Waaa..
Tak da hal la.. Hehehe...
Yupp lau bdk2 zmn-zmn blum berapa nak canggih mcm zaman skrg ni muka masih berkesempatan main permainan ni..
Ya mmg penat.. Nak tak pernah nak abis selagi semua tak penat atau mak ayah da panggil makan atau balik sbb da maghrib.. hahaha.....
Thanks Nelly suka baca.. hehehe...

Eb mmg berbesar hati utk join.. hehehe..

NurLailatul said...

saya tak pernah main konda-kondi..Tapi, saya main lompat getah..=p

Sasa Al-Sharif said...

haha.. dulu2 selalu main konda kondi ni. tp tmpt aku bukan panggil konda kondi. lupa pulak

gigiAriEma said...

xreti sgt lor maen nih.selalu dulu kecik2 maen galah pnjg..ngee..best gak ow.. :)
lagi jimat.conteng kat tnh je..kikikiki

E.d.Y said...

xpernah pun main conda condi...tp tau la cara main..huhu

EB said...

@Nurlailatul
Hehehe permainan ni mmg jarang bdk pmpuan main.. hehehe.. Lompat getah bdk llki slalu kacau bdk pmpuan main je.. hahaha..

EB said...

@Sasa
Ya mcm anda nama lain slain konda kondi kn..
Aku pun rasa dulu kmi xpngl konda kondi..

EB said...

@GgAriema:
Hehehe galah panjang lau x slp tmpt kmi pngl engkek engkek...

EB said...

@Bro Edy
Bro Edy main apa dulu2.. Mesti kuat mandi sungai ni.. hehehe...

KUREKURE COMEL said...

konda kondi...waahhh....mmmg best...rindu nk main...

EB said...

@Kurekure COmei
Tu la pasal.. Da lama x main..
Lagi lama x nmpk org men bdk ni dah.. huhu...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...