K A W A N

Monday, March 28, 2011

Jangan Bersedih.. Sesungguhnya Allah Bersama Kita!!

سم الله الرحمن الرحيم
bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm

Assalamu'alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh.

Merenung jauh mereka di sana hidup penuh keseronokan dan kegembiraan..
Namun, kita masih tak sedar tentang hakikat erti kebahagiaan yang sebenar-benarnya..
Tiada siapa yang mampu menghalang ketetapan Allah SWT..
Apabila kita asyik mengeluh setiap kali kita ditimpa musibah..

Pengalaman sering mematangkan kita..
Kita sering lupa kita masih mempunyai kehidupan di akhirat..
Masihkan kita teringat akan nikmat yang Allah berikan selama ini..
Bersyukurlah wahai diri ini..

Ingatlah pesanan Nabi buat umatnya..


Masya-Allah! Masya-Allah! Masya-Allah! 
Indah sungguh kata-kata daripada Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin atau lebih dikenali sebagai Dr. MAZA ini. Sungguh menyedarkan, menginsafkan dan memberikan ketenangan daripada setiap bait kata-katanya. Ya Allah! Sesungguhnya aku seringkali lalai pada dunia yang sementara ini Ya Allah!

Jangan bersedih wahai saudara-saudaraku yang tiada harta atau pangkat atau status, sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita, Allah tidak pernah memandang STATUS kita, tetapi hanya IMAN dan TAKWASedihlah melihat diri kita yang sering tidak bersyukur terhadap nikmat yang Allah berikan.

JUST ONE WORD ~ "SYUKUR"

p/s: Menitis air mata mendengar kata-kata Dr.MAZA ini. Subhanallah!! 
Ampunkan dosa-dosa ku Ya Allah..

6 comments:

qasehraihan said...

subhanallah..nice..
nama dr tu pun best je..hoho

EB said...

@qasehraihan
Tu la pasal.. Sama mcm dgn sOrg Datuk yg EB knal.. Nama dia Datuk Mohd Othman Zainal Abidin so ringkasnya.. Datuk MOZA.. mmg sngt2 cool..

Btw video ini sungguh best!!

Cik Dya said...

Allahhuakbar..suka sangat dengan entry ini...sejuk hati..good job EB...wa caya lu...hehe..

alhamdullilah kerana aku masih diberi peluang dan nafas ini untuk menyayangi dan mengasuh anak-anakku...Itu yang utama ketika ini. :)

EB said...

@Cik Dya
Subhanallah Kak!
Inilah ketenangan, kedamaian dan kebahagian yang kita cari selama ini..

Walau berulang² kali ditonton video ini tiada erti bosan dikala melihat dan mendengar setiap bait katanya kak.. Sungguh mendamaikan...

Alhamdulillah kak perkongsian ini bisa menyedarkan kita. KITA! manusia yg sentias lalai dengan dunia yg hina ini. Dunia yg kita bangga²kan..

Sedih kak mmg sedih.. Kerana seringkali kita lupa BERSYUKUR dengan NIKMAT-NYA..

EB doakan kebahagaian kita semua..
EB doakan kita sentiasa menjadi org yg tahu bersyukur dan kita semua berjaya menempuhi dugaan dan rintangan untuk kita menjalani kehidupan kita di Akhirat nanti..

InshaAllah...

cik Dil said...

awak awakkk..tq sgt tuk entry ni..legaa..lagipun byk yg xnak Dil give up..insyaAllah, Dil kan usaha buang perasaan give up tuu..

EB said...

@cik Dil
Mm bgsla.. Akhirnya jmpa jg entri ini ek.. EB snggh x bg link kat Cik Dil sbb lau btul Cik Dil mencari ketenangan pasti Cik Dil jmpa.. hehehe..
Yg penting jgn pernah putus asa... Ok..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...