K A W A N

Monday, March 28, 2011

Oh Durian!!

سم الله الرحمن الرحيم
bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm

Assalamu'alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh..

Entri kali ni saja nak beritahu korang semua yang aku sedang merindu nak makan durian. Kelmarin sewaktu aku membeli belah di Carrefour, membeli barangan dapur aku terhidu bau durian yang sangat-sangat mengasyikkan. Menyebabkan hati betul-betul terasa rindu nak makan durian. Huu.. Tapi aku rindukan durian dari kebun atuk ku. Huu.. Nak tengok tak durian kat kampung aku. Okay gambar ada dibawah ni. 

©EB | Baby Durian
Hee.. ni gambar durian tak cukup umur lagi. Durian ni tak boleh petik tau! Kena tunggu dia dah matang kemudian bila dia dah sendiri menjatuhkan dirinya baru boleh makan durian ni. Tengok betapa besarnya pengorbanan si durian ni. Semata-mata nak bagitahu dia dah masak dia sanggup menjatuhkan dirinya kan. Ok ni gambar durian yang tak berapa nak matang. Gambar durian yang dah agak-agak matang yang tinggal nak tunggu nak jatuh ada di bawah ni.

©EB | Banyakkan durian?? Siapa nak angkat tangan..
Banyak tak banyaklah pokok durian kat kampung aku ni, ada juga lebih kurang dalam 20 lebih pokok saja. Bolehlah menghilangkan rasa mengidam yang membuak-buak untuk menikmati kelazatan durian kampung. Kalau anda semua perasan, ada tali diikat daripada dahan pokok durian itu ke batangnya. Ini disebabkan oleh angin kencang yang bertiup sebelum ini telah mengakibatkan beberapa dahan pada pokok durian ini patah. Dahan yang patah itu pula sarat dengan buah durian yang besar-besar saiznya. Jadi demi menyelamatkan buah durian tersebut, tali terpaksa digunakan untuk meletakkan kembali dahan pada kedudukan asal.

Tengok durian yang banyak macam ni membuatkan aku rasa sangat-sangat rindu pada kampung halaman. Huuu... 
 
p/s: Ada sesiapa yang nak belanja EB makan durian?? Alaa jangan risaulah EB makan tak banyak setakat 3-4 biji je..

26 comments:

cik rama-rama said...

wah...sye bru blik dri kg tdy...bru pas mkn durian..tp kg atuk laman dye luas...tnam kt laman jer...x nah msuk kebun atuk lg...:)...

EB said...

@cik rama-rama
Hehehe bestnye...
Atuk eb tngh sakit skrg ni..
Doakn atuk eb cpt smbuh tau..

Oh yeke?
A'aa durian dlm gmbr ni dpn rumah je..
Yg dkt kebun pn ada lagi..
Dkt laman rumah yg bestkn.. Jth2 je da blh ambik kn..
Nnti masuk la..

::p0t pEt iLa:: said...

syoknya kalo ade kebun durian..da la kite nih hantu durian..hihi..nyummy2!sok jugak gi beli!

SoLy SoLicious said...

durian..
bau busuk..
isi sedap!!
mkan yang tak msak lagi sedap aih..he

Inang said...

EB...!!~

tadi baru makan durian banyak2.. hihi..

best =)

EB said...

@::p0t pEt iLa::
Hahaha.. Hantu² durian da mai.. hehehe.. Ya mmg syiok.. Syiok sngt la.. Nasib baik la durian ni x blh nak petik lau x mmg da petik kendian landing kat pokok durian je.. EB pernah buat benda tu kat pokok langsat.. hehehe...

EB said...

@SoLy SoLicious
Hehehe busuk mcmna pn tetap menjadi pujaan hati ku dan hati mu kn Soley².. Hehehe...
Sedap mmg sedap..
EB pun suka yg x berapa nak masak lg.. Mmg sedap isinya kenyal huhuhu... arrrghhhhhh.. durian...

EB said...

@Inang
Arrgghhh ni x aci...
Huuu mau durian mau...
Inang cpt bg durian.. huuuu...

Yupp mmg best!!!

LennMommaChubby said...

Banyak owh durian.... ^^

NurLailatul said...

nak pergi sana...nak pergi sana..

zati embong said...

haha.kesian Eb.mengidam durian eh?ala Eb pergi je pasar malam.aci kan?hihi

Eb,atuk jat pun ade kebun durian,besar tau.lebih dr 2 ekar kot.dulu mmg penat pusing kebun cari durian luruh,kejap2 pndg atas takut durian jatuh hempap kepala.haha.

siap ade org amik jual lagi,sbb cucu2 dia skrg da malas nk g cari da.hihi

Mimie said...

waa.mimi baru pas makan durian semalam..sedaapp.durian kampung.3 biji rm10 tapi dia lelong,7 biji rm16

Mimie said...

waa.mimi baru pas makan durian semalam..sedaapp.durian kampung.3 biji rm10 tapi dia lelong,7 biji rm16

EB said...

@LennMommaChubby
Ya banyak.. Ni yg depan rumah ja ni ada lg yg sblh sana.. hehehe.. Ni kebun campur² ba buah²annya ni.. Ada mcm² rambutan, langsat, nenas mcm² lg la..

EB said...

@NurLailatul
Ok jom jom..
EB berani jnji kat laila yg kg eb mmg xkn mghampakan untuk bercuti.. Kedinginannya lebih kurang sama dengan genting highland.. Dan view paling cantik x kira pg atau pn mlm.. Bila syg blh lihat bndraya KK dibawah sana, Mlm blh tngk chya lampu yg myinari KK... Best!!

EB said...

@zati embong
Kesian je? X blh kna blnja Durian juga.. huuu... A'aa mgidam ni..

Waa besar.. Geografi kmpung eb ni diatas bukit.. so kmi bnyk tanam buah-buahan dlereng² bukit.. X limited kpada durian saja.. Ada bermacam² buah²an tempatan yg lain lg.. Insya-Allah EB buat entri pasal kg EB nnti...

Xnak pasar malam pnya.. Nak yg Jat blnja..

Haa g rajin kn diri...

EB said...

@Mimie
Waa bestnya.. Semua yg komen kat entri ni mmg smua hantu durian hahahah.. X sngka ramai juga pempuan yg makan durian.. Yg lelaki x komen lg.. hahaha...

Waa tu kira murah ke?
EB pn da x tau harga² durian ni..
EB jarang nak beli.. hehehe...
Tp kalau da kena blnje EB balun je.. hahaha...

EB said...

@Mimie
Semangat Cik Mimie nak komen ek.. Smpi 2x tau.. hahaha.. Ni mmg mbuktikan Cik Mimie mmg suka raja buah ni... hehehe.... Good!!

taqiyue said...

untunglah dpt makan byk2. haha

EB said...

@taqiyue
Hahaha tau xpa.. Walaupun bg setengah org buah ni busuk bagai.. tp tidak dnafikan isinya mmg sedap.. kn..

::Budak Degil:: said...

wahah!!..memang betol la minggu ni minggu durian..musim durian!...yeah!...

entry ni lg best, cite pasal pokoknye lagi..ahaha

EB said...

@::Budak Degil::
Hahaha tau xpe...
Mmg rmi suka buah yg berbau ni.. hehehe.. sMUa pn tahi durian..hahaha..
Alaa entri biasa² je.. hehehe...

taqiyue said...

benar isinya sedap.boleh bikin badan rasa panas2 gitu.haha

EB said...

@taqiyue
Kita kan suka yang Hot-hot heat gtu.. hahaha....

Fareha Rahmat (Bos Besar) said...

alamak bau durian ni buat aku peningla...

EB said...

@Fareha Rahmat (Bos Besar)
Pening x pening tp mlantak juga kn kak.. hehehe....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...