K A W A N

Wednesday, April 6, 2011

Cantikkan.. Tapi..

سم الله الرحمن الرحيم
bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm

Al-salāmu'alaykum WBT.

Hai semua sahabat-sahabat bloggers semoga dalam keadaan sihat hendaknya. Mohon sejuta kemaafan kepada semua kerana beberapa hari ini agak lengang dengan entri terbaru. Memandangkan ramai yang tidak sabar-sabar untuk ingin tahu apakah isu yang hendak saya bincangkan dan kongsikan dengan anda maka tanpa membuang masa mari kita terus kepada perkara utama tersebut.

Google Courtesy | Henna
Okay! Henna. Apa ada dengan henna? Inai atau dalam bahasa Arabnya 'Henna' selalu kenampakan apabila tiba musim mengawan, ya musim kahwin mengahwini. Tangan si pengantin akan diukir indah penuh dengan lingkaran kerawang-kerawang, bunga-bungaan dan bermacam-macam corak lagi. Cantik dan menarik itu tidak dinafikan. Tapi henna ini memang diperlukan untuk pengantinkah? Sekiranya tiada, tak lengkapkah majlis itu? Mungkin hanya kurang serinya kan. Atau ia hanyalah trend terkemuka masa kini? Pendapat anda?

Okay! Okay! Jangan hangin dulu. Anda tahu tak apa gunanya pemakaian inai ini? Adakah kita menggunakan henna ini mengikut cara yang betul ataupun tidak? Adakah ianya adat atau trend ataupun tuntutan agama? Henna ini kita gunakan dengan niat yang betul ataupun tidak? So apa pendapat anda semua mengenai pemakaian henna ni? Mari sama-sama kita bincangkan. Oh sebelum terlupa saya bukan nak kondem pemakaian inai@henna ini cuma saya ingin berbincang bersama. Takut juga yang haram dihalalkan. Yalah sekarang ini macam-macam boleh jadi.

p/s: Selepas kita bincang-bincangkan saya akan bagi jawapan atau dalam bahasa yang lebih sopan, pandangan saya tentang henna dan cara pemakaian henna itu sendiri. Sabar..

20 comments:

Jeely jelly said...

saye ade dgr oeg ckp.. inai nie asalnye dr tradisi org india.. diorg kan kalau kahwin pkai inai jugak kan..

ayyu Hasmayyu said...

erm..bolehlah, inai nikan adat, tapi jgnlah mlampau2 bt mcm tatu, (ingatkan tatu gambar diatas hehe) n selagi inai tu, 'halal' (berasal dari tumbuh tumbuhan)..ok jak..inailah biasa2(ala yg satu inci d jari tu)... xpyhlh bulat satu tgn..dan selagi nda melanggar hukum islam, insyaALLAH boleh....

thebeybeh said...

aku rasaaa.aku mau kasi inai bulu mata lah.

MiSs F.A said...

kalau inai tulen yg betul2 kita petik dr pokok tu myb boleh je kot.. tapi skrg kan dah ramai yg pakai inai segera tu..contoh kat pasar2 malam siap ada buat perkhidmatan lagi utk pakai inai segera tu..bau inai segera tu pulak macam bau liquid paper.. dia x macam bau inai tulen..so, ade soalan kat sini. inai segera tu boleh pakai ke x eh? sbb bau dia pun lain.. mana la tau kot2 ade campur2 bahan2 yg org islam x boleh pakai ke..kot jadi mcm tatoo pulak nanti sbb warna dia pun x tahan lama.. dlm 3 4 hari da pudar.. mcm kita conteng pen marker kat anggota badan..

EB said...

@Jeely jelly
Mmg org India menjadi kemestian utk pakai Henna.. Mmg adat dan tradisi mereka..
nnti eb bg jawapan k..

EB said...

@ayyu Hasmayyu
Nampaknya saudari Ayyu fhm serba serbi..
Insha-Allah lepas ni EB bg pjelasan mengenai Henna ni bila da dngr pndpt masing²... Orait...

EB said...

@thebeybeh
Bolehkah? X susah???

EB said...

@MiSs F.A
Yupp skrg ni smakin bnyk benda² tiruan yg menyenangkan dan myegerakan..
Ok mengenai inai lg cpt ilang lg bgs. hehhee.. Klu da was² jgn guna.. Beli yg yakin..
Nnti eb explain lebih lanjut dlm entri jawapan eb pada inai ni k...

eyqa amin said...

said...
kte ada bce bout henna nie...
henna thu bole pky..
tp jgn da unsur2 hindu...
^^.

EB said...

@eyqa amin
Bagus ada membaca...
Rasa²nyala kn.. Lau Henna tu da smpi mcm gmbr kat atas tu ada unsur² hindu x?

cik Dil said...

dil pakai maen2..nak ilangkan bosan..
xpeje kan??
jnjii xde niat yg menyimpang..^^

EB said...

@cik Dil
Mmm nnti eb bdasarkan fakta n fatwa k..Sbar noh..
MM Cik Dil jgn terasa tau entri ini bukan utk kondem² tp utk ingat mengingati.. DAn juga bukan sbb Cik Dil pki Henna jg tau.. Jgn slh fhm tau.. EB syg Cik Dil jgn risau.. hee..

cik chopu said...

haih, tak suka inai. comot. kahwin nanti takpayah pakai inai boleh kan. weeeeeee :)

EB said...

@cik chopu
Lagi bagus x pki.. hehehe...
X menjadi kemestian pn...
Terpulang..

ayyu Hasmayyu said...

kah2..encik EB...kalilah~~~
tapi inai bagus untuk kuku yg rosak..hihi...tapi ada juga org cakap mcm togoron(karat) adakah...haha..
sabo je lah

EB said...

@ayyu Hasmayyu
Hahaha btul la tu.. hehehe..
Ba mlm2 sikit sya bt dia pnya review ah..
Sya happy ni sya mau bt luk 1 entri khas.. hahaha..

zati embong said...

jat ade terbaca ikut hukum syarak boleh selagi x lukis gmbar2 binatang,dewa atau kepercayaan lain.

EB said...

@zati embong
Hehehe bagus2.. Rajin membaca..
Betul la tu.. Xpa nnti EB bg info yg padat..
Yg ni eb just nak tngk opinion dr smua..

FirdausMalek said...

inai @ henna ini adalah merupakan salah satu perhiasan semasa perkahwinan...sebagaimana yg dilakukan oleh org zaman sekarang... TIDAK salah utk menggunakannya tetapi jgnlah terlebih sgt shngga ada corak yg boleh megundang kpd sikap riak, takbur, serta ukiran yg bertentangan dgn akidah kita Umat Islam....

EB said...

@FirdausMalek
Pendapat anda benar belaka saudara..
Thanks utk info itu.. Smoga kita smua beroleh kberkatan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...