K A W A N

Monday, April 4, 2011

Tunang ~ Perlukah Lelaki Datang??

سم الله الرحمن الرحيم
bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm

Al-salāmu'alaykum WBT.

Pertunangan adalah semata-mata satu perjanjian di antara dua pihak (pihak lelaki dan pihak perempuan) untuk melangsungkan perkahwinan. Pertunangan bukanlah satu akad seperti pernikahan dan memutuskan pertunangan dengan sebab-sebab tertentu bukanlah suatu kesalahan.


Daripada kajian yang saya lakukan di MukaBuku ramai yang mengatakan kehadiran si Lelaki itu tidaklah dititikberatkan untuk datang semasa majlis pertunangan berlangsung. Cukuplah dengan kehadiran ibubapanya atau saudara mara terdekatnya sebagai wakil kepada beliau. Ada yang mengatakan kehadirannya perlu untuk menunjukkan jalan dan sebagainya. Ada yang mengatakan tidak perlu untuk datang sama sekali.

Tapi senario pada masa kini sangat-sangat berbeza pada masa dahulu yang mana senentiasa berlandaskan syariat agama. Apa yang saya dapat simpulkan dengan majlis-majlis pertunangan ketika ini lebih menjurus kepada budaya ikut-ikutan yang tidak diketahui samaada berlandaskan syariat agama ataupun tidak. Sebagai contohnya adanya pelamin untuk disandingkan si lelaki dengan tunangnya. Untuk makluman semua budaya ini mungkin diambil dari warisan orang bukan Islam.

Jadi marilah kita sama-sama berkongsi ilmu dan pendapat mengenai, "Perlukah kehadiran si Lelaki di majlis pertunangan ataupun tidak?" Apa pendapat anda?

18 comments:

Miey Wa said...

kalau ikut adat orang dulu tak perlu tapi sekrg dah trend laki pun ade sekali

EB said...

@Miey Wa
Nak tambah skit.. ikut agama yg x perlu..

Yupp skrg org suka ikut trend.. Kekdndg ikut saja tnpa usul periksa samaada blh ataupun tidak..

lady XOXO said...

BAGI XOXO KAN, tak perlu.. aper yang penteng adalah ibu bapa pihak laki datang kerumah..

kita kena ikot AGAMA.. bukan ikot TRENG.. walaupun dunia makin maju tapi AGAMA tetap AGAMA .. tak boleh kita putar belit agama.. apa yang patot atau tidak haruslah d ikoti dalam agama......

ingatlah asal usul kita sebagai orang ISLAM

DaK CoMoT said...

kadang2 annn lelaki pegi masa bertunang tu sebab nak tunjuk jalan umah..heheheheheee tapi yg sanding dgn tunang macam dah nikah plak tu..hummm xperlu laa..=)

EB said...

@lady XOXO
Betul² sangat setuju dengan kamu..
Kekdng bila da terlalu mngikut treng! kita kekdng terlupa kita sudah menghalalkan yang sememangnya HARAM!!

EB said...

@DaK CoMoT
Nak tunjuk jln rumah tunang tu x kisah.. Tp kena masa taaruf tu lelaki tu x ikut skali.. Kn masa tu family ada sekali.. N kalau pn nak tunjukkan rumah tunangan beliau rasanya x perlu kot dia dtng smpi masuk rumah kn..
Hehehe tu la kekdang benda2 mcm ni dijadikn alasan kn..

Yg besanding bagai tu x tau plak napa...

✿....rossa alina....✿ said...

rase mcm membazir plak kalo ade pelamin utk tunang kan?huhuhu..membazir kan amalan syaitan..sekadar yg semampunye la..pasal lelaki dtg umah tu,setahu saye sekadar tunjuk jalan je..tp katenye xelok la ikut skali,tp,skrg ni ramai plak yg buat cmtu..huhuhu..saye nak komen pn mcm susah je sebab bulan ni baru nak tunang..uwaaa...nebesss!! T_T

EB said...

@✿....rossa alina....✿
Persoalan ini timbul bila mana akak PA kat office ni bercerita mengenai apa yg dilihatnya cara pertunangan zmn skrg ni..

Mula²nya c anak dara ni menginginkan pelamin juga tp mujur akak menasihati dan c anak dara bersetuju untuk buat di dalam biliknya saja yg dihias cantik.

Akak tu kata byg kn klu dia bt pelamin dluar rumah. Bukannya terlayan saudara mara.. Pakcik macik yg dtg.. tp dok sibuk bgmbr sakan dengan kengkwnnya sehinggakan yg lain terabai.. kekdng sehingga batas pergaulan tidak terbatas suda.. Disandingkan tunangan itu dpelamin bagaikn pengantin.

Waa da nak bertunang ek.. Alhamdulillah.. Buatlah ikut tuntutan agama.. Jgn membazir yg perlu difikirkan adalah kehidupan dan persediaan selepas tunang dan kahwin nnti.. Jgn ikut org tp ikutlah tuntutan agama.. Tunjuk jln x slh.. tp berpada.. Kazen sya tunang dulu langsung xdtg.. just kirim sms.. Sama² PS3 lg.. hehehe..

Jgn nebes².. Semoga hubungan yg bakal terjalin bekekalan dan bertemu d jinjang pelamin.. Semoga kamu halal untuk dia yg teristimewa..

CIK TOM said...

cik tom rasa xperlu..seeloknya tunang ni simple2 je..tp kebanyakan org sekarang buat tunang dah cam nak kahwin...sipa lelaki n perempuan pakai baju sedondon n duk kat pelamin..ade sorg kawan tue lg pelik perempuan lelaki slg sarungkan cincin tunang alasannya sbb mak lelaki xdpt dtg...hm pelik...kira haram tgn lelaki perempuan bersentuhan..tp ntah la..dunia asyik ikut trend skang...

Ezay Hadry said...

huhu memang kalau bab2 pertunangan sampai ke perkahwinan memang ikut adat2 melayu..pulak tu adat melayu tak ikut islam..ni semua dari adat budaya hindu dan buddha..walaupun kita dah merdeka..tapi tetap tak merdeka dari segi ni..huhu wallahualam..

EB said...

@CIK TOM
EB stuju dgn Cik TOM..
Mmg x perlu pn.. Skrg ni tunang pn da ada pakej bagai.. Hmm x tau la.. Skrg tunang kalah2 nak kawen.. Ntah brapa bnyk pmbaziran da bt time tu... Time kawen x ya nak ckp la.. Lg la..

Huss lelaki tu sndiri yg sarungkan cincin.. Baik kawen je la trus.. Abg aku tunang x smpi 10minit kmudian nikah kawen trus.. hahaha.. 9saat je lafaz nikah.. 1 go..

Xkn lngsng xda saudara pempuan da kot.. Makcik ke akak ke.. Mustahil la.. Xkn pmpuan da pupus? Lelaki yg nak pupus.. bkn pmpuan..

Mcm2 ni la bila trend da smakin diagung2kn.. bUkannnya syariat Islam yg dpenting kn...

EB said...

@Ezay Hadry
Aku stuju dgn ko Hadry..
Sememangnya adat kita bnyk yg bukan mengikut syariat Islam itu sndiri.. Bnyk yg terikut2 bdya org lain.. Yg lempar2 bunga skrg ni pn da jd trend... Ntah la.. Wallahualam...

zati embong said...

dulu2 ayah2 sedara jat semua duduk rumah je masa kitorg pergi meminang.x de pn ikut.dr kecik lagi jat da d ajar cm2

tp skrg,tunang da mcm kahwin,pakai sedondon,duduk sama2 atas pelamin,sarung2 cincin.

EB said...

@zati embong
Tu la nye jaat.. EB ada 1 lg sebab kenapa semua ni jadi tp EB x blh nak ckp disini.. Sbb bakal mbuatkn org lain x senang.. Sbb eb rasa kn ada kaitan dgn perkara ini.. Dan mmg bkait rapat la..

Hmm ntahla.. EB harap benda ni x bebalik kpada eb.. EB bukan nk tuding jari kpda sesiapa just nak bg kita bfikir balik.. Kekdang kita ni lalai...

.::: Princess MOMOY :::. said...

Kata ustaz lelalki sebaiknya datang sebab orang nak mngenali bakal pemilik.
tapi tak digalakk bersanding bagai sebab baru bertunang
dikuatiri kalau putus tunang pihak perempuan malu
so secara kecil-kecil dan saudara terdekat sahaja
Katak Puru boleh dimakan???"

EB said...

@.::: Princess MOMOY :::.
Tapi sebelum bertunang kita kan ada buat taaruf..
Tp nak dtg tu blh je.. Tp mcm kata Momoy x ya la sanding2.. X ya kecoh2.. Tunang ni pn kalau blh biarla saudara2 tdekat je yg tau.. Nnti da kawen baru la kecoh2 kn.. tak gtu? hehehe...

EB stuju dgn momoy..

norinaomar said...

tak perlu nak terikut-ikut..lebih manis rasanya bila sedondon pada waktu yang betul..means time nikah..kita boleh bertegas dalam hal ini jika family beria-ia minta..
saya pun kupas isu ni kat blog saya..singgahlah ye

http://noipunyablog.blogspot.com/2011/05/siapa-yang-memulakan-trend-bertunang.html

EB said...

@norinaomar
Tau xpe..
Rata² skrg ni lebih mementingkan trend daripada apa yg tlh menjadi tuntutan agama...

Jgn nak slhkn family klu ada yg diminta².. rasanya org tua kita lebih tau pa yg lebih baik.. Klu pn fmly meminta kita bisa menerangkan kenapa x blh...

Ntahla terpulang pd tuan pnya diri.. kita hnya mampu menulis da mereka nak baca x baca terpulang.. Syariat da ada terpulang nak follow x nak follow..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...