K A W A N

Sunday, April 3, 2011

Kutuk Mengutuk!!

سم الله الرحمن الرحيم
bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm

Al-salāmu'alaykum WBT.

Sebelum itu sila klik link ini untuk lebih faham -> 'Telefon Mudah Alih'

Sebentar tadi aku melihat video tersebut di Oh! Media. Aku merasa begitu teruja kerana ada juga orang yanga menggunakan teknologi seperti itu di kawasan bandar. Namun apa yang mengecewakan adalah bila membaca komen-komen yang dilemparkan para penonton video tersebut. Sila tekan  'View all comments' di link tersebut untuk baca sendiri apa komen-komen mereka.

Apa yang mengecewakan ramai anak-anak muda remaja yang dikatakan sentiasa mengikuti peredaran zaman, tanpa segan silu mengutuk dan memaki Aunty ini. Ada yang mengatakan bahawa Aunty ini gila, sengal, berlakon minta perhatian dan macam-macam lagi ayat yang tidak sedap didengar oleh halwa telinga. Sungguh menyedihkan dan memalukan melihat anak-anak muda ini hanya tahu berkata tanpa usul periksa.

Lihatlah antara komen-komen mereka:-


Untuk pengetahuan mereka telefon yang digunakan oleh Aunty tersebut banyak digunakan dikawasan-kawasan pedalaman di Sabah/Sarawak. Terutama sekali kawasan yang tidak mempunyai akses untuk telefon rumah. Sebab telefon rumahkan memerlukan kabel dan tiang telefon (Single Line Phone). So untuk menyelesaikan perkara ini pihak TM telah menggunakan satu teknologi yang diberi nama CDMA (Code Division Multiple Access). 

Latest CDMA Phone 
Teknologi ini sudah lama digunakan iaitu semenjak awal tahun 2000 lagi. Perkhidmatan CDMA ini sememangnya tidak perlu menggunakan kabel kerana ianya boleh digunakan sekiranya kita masih berada di dalam kawasan liputan. Kalau tak silap dalam lingkungan 2 - 5km. Sekiranya berada diluar kawasan, kita hanya boleh menerima incoming call sahaja. Telefon ini atuk aku pun pakai dan memang tidak perlukan wayar hanya memerlukan signal yang bagus.

Bebudak zaman sekarang yang tidak pernah merasa susah untuk memiliki handphone memang tak pernah terfikir pasal benda-benda macam ni. Mereka tak tahu apa itu Nokia Butterfly yang menjadi kegilaan di zaman aku. Yang mereka tahu iPhone, Blackberry, Android etc. Semua yang canggih-canggih. Lain kali fikir dahulu sebelum cakap ya dik. Google kalau tak tahu, kata "Up To Date".

Lagi info pasal Telefon CDMA:-

p/s: Aku praktikal 6 bulan di Telekom Malaysia, Sabah.

14 comments:

hamizah afifah said...

wah...siyess...teringat lak hp butterfly dlu2..mmg mnjdi kegilaan rmaja zman2 den dlu...tp dlu2 mano den nk cokau duit...x mampu den do..buterfly torbang tnggi sgt...x dpt nk tngkp..huhu...bdk2 zman skung sombong..that why lar jdy mcm tu...

EB said...

@cik rama-rama
Mm tu la pasal.. Dulu ingat lagi nak dpt sbiji hp mcm tu aku terpaksa keja kilang kayu 2bln OT non stop..
Tu la pasal.. Bdk2 skrg mmg...

OKED Choki Choki said...

penah jadi cekgu, oked kai hs biase2 je..sony 770k kot...skali wat rampasan budak2 sek..hs canggeh gila...tp syg lam tu vdeo lucah kemain byk..ade gak mak bapak dtg sek marah2 cikgu sb amek hp anak dia...so sapa yg salah kl bdk2 skrg pgai camtu..

ayu.Shn said...
This comment has been removed by the author.
EB said...

@OKEdChokelaT
A'aa masalah bawa HP pegi sklh ni lagi 1 hal.. Da dulu x pndi settle2 ni.. Sbb bnyk sngt pro n kontranya..

HP semua canggih bagai.. klh2 cikgu..
Cikgu2 pn cari yg china pnya.. Murid2 jgn ckp..
iphone bb smua tu standard.
Katanya nak memudahkan ibubapa nak cari call or yg pnting la..
Tp cuba tnya blik stndt tu brapa kerap dia call or sms mak bapa dia?

EB said...

@ayyu Hasmayyu
Napa ko remove post?
Hehehe betul la ba tu..
Bawa kulung = Masih dibawah ketiak ibubapa..

Tu la pasal blagak pandai tp x kena pd tmptnya.. Hmmm...

zati embong said...

oohh kiranya telefon 2 mmg wujudlah eb?

EB said...

@zati embong
Of course telefon tu wujud..
Hehehe napa plak x wujud.. Telefon tu dulu wujud dr iPhone.. Penggunaannya meluas d Amerika suatu masa dahulu..

Lina said...

time aku dlu yg pames tuh nokia 3310..wuahaha..adored gila woo..ble tukar2 housing dia, pastu ble pasang lampu kelip2 yg ikut lagu..

EB said...

@Lina
Hahaha btul2.. Aku pn pernah pki..
Pastu msg tone bunyi power rangers lg.. hahahahaha.. lawak2.. mmg siokla..
Buring2 x mau pki housing kaC bogel..
Pastu ampai merata teda org curi ni.. hahahahaha...
Bikin men perahu2 lg... hahhaha..

Lina said...

pastu siap bli buku code2 nada dering tuh lg..hahaha..huisehmen, aku pkai lagi avril woo..satu buku aku bli, tukar2 ringtone aku,supaya aku nmpak cool..hahaha..

Lina said...

*lagu..sori sala taip..

EB said...

@Lina
Hahahaha betul2.. Ya ada buku untuk ringtone tu kn.. hahaha... Lawak2.. Ya ya.. Adoi lawak ni ingat balik.. Bnyk buku dia tu drumah.. ada yg beli ada yg waris sbb jeles sama kawan.. lps tu tia mau kaC balik sbb x mau sama ni.. hahaha.. Adoi..
Betul2 supya nmpk cool,uptodate, n x sama yg penting.. hahaha..

EB said...

@Lina
Haha tia pa masih blh fhm lg.. hehehe...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...